Het atelier van de Klister

Op de Klister zijn we vanaf vorig schooljaar weer begonnen met het atelier. Het atelier vindt minimaal vier keer per schooljaar plaats, over een periode van 6 weken. Binnen deze periode werken de leerlingen steeds twee weken aan kennis, houding en vaardigheden binnen verschillende vakgebieden: techniek, digitale geletterdheid, beeldende vorming en muziek. In het atelier werken de leerlingen uit de groepen 3,4 en 5 en de groepen 6,7,en 8 samen.

Vanaf dit schooljaar implementeren we digitale geletterdheid binnen ons onderwijs. Digitale geletterdheid omvat alle vaardigheden die je nodig hebt om je in de digitale samenleving staande te houden en jezelf te ontwikkelen: van informatievaardigheden tot je veilig kunnen bewegen op internet, van computational thinking en programmeren tot mediawijsheid en ict-basisvaardigheden.

Eind vorig schooljaar hebben de kinderen kennis gemaakt met onze nieuwe materialen voor digitale geletterdheid: de greenscreenbox en het greensscreen. Onze leerlingen hebben binnen het atelier geëxperimenteerd met de ‘greenscreen-techniek’ en hebben hun eigen ‘Fake’ foto gemaakt. Met behulp van een stop-motion hebben de kinderen een filmpje gemaakt.

Voor het onderdeel programmeren heeft de Klister vorig schooljaar de dozen van Lego Eduction Spike aangeschaft. De dozen van Lego Spike Essential worden gebruikt voor de groepen 3-6 en de dozen Lego Spike Prime voor de groepen 7 en 8. Hierbij werken de leerlingen minimaal in tweetallen. De leerlingen leren op deze manier op een leuke en speelse manier programmeren. In het eerste atelier van dit jaar hebben alle leerlingen kennis gemaakt met de dozen en de leerlijn.

Om ook te werken aan de informatievaardigheden, hebben de leerlingen van de groepen 6-8 gewerkt aan de kennis en vaardigheden die benodigd zijn voor het maken van een PowerPoint.

In beide ateliers zijn de kinderen ook aan de slag gegaan met het borduren van een boekenlegger met de eigen naam erop. We zijn dankbaar voor de hulp van alle (groot)ouders die ons daarbij hebben geholpen!

Ondertussen maken de groepen 7 en 8 zich weer klaar voor de deelname aan de MediaMasters in de week van de Mediawijsheid. Het thema is dit jaar: #hierniet. De MediaMasters is een gratis serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, voor leerlingen tussen de 10 en 12 jaar. Ze gaan hierbij de strijd aan tegen andere klassen om de titel ‘meest mediawijze klas van Nederland’.

Na de herfstvakantie hebben we op één ochtend ons lampionnen-atelier, mede georganiseerd door onze ouderraad. Op deze ochtend mogen de kinderen van de groepen 3-8 een lampion kiezen die ze willen maken en werken ze door en met elkaar aan deze mooie creaties. Op woensdagavond 8 november 2023 om 18.00 hebben wij onze lampionnenoptocht gehouden.

In het volgende atelier gaan de leerlingen van de groepen 3,4 en 5 aan de slag met houtstokjes en vilt. De groepen 6,7 en 8 gaan figuurzagen, vilten en met wol aan de slag . Dit wordt binnen de thema’s Sinterklaas, Kerst en winter gedaan.

Vorig jaar hebben wij een nieuwe (techniek) werkplaats ingericht in onze kelder. We hebben o.a. werkbanken, soldeerbouten, figuurzagen, MakeDo, metselstenen en overig gereedschap aangeschaft om aan de slag te kunnen gaan. Uiteindelijk moeten de kinderen genoeg kennis en vaardigheden bezitten om ook met zogenaamde STEAM opdrachten aan de slag te kunnen gaan. Binnen deze opdrachten komen de vakken science, technology, engineering, art & mathematics samen en werken de kinderen in de drie fasen: denken, doen en delen aan een oplossing voor een probleem.